Intervaltrainingen zijn beter voor je bij hartritmestoornissen dan duurlopen.

Hardritmestoornissen kunnen een flinke blokkade zijn voor conditie opbouw. Er zijn aanwijzingen dat intervaltrainingen hier positiever in werken dan duurlooptrainingen
 Looptraining heren donderdagavond
AV Hylas trainer Paul Biersteker hoorde onlangs van zijn cardioloog dat het bij hartritmestoornissen waarschijnlijk beter is om intervaltrainingen te lopen dan duurtrainingen. Omdat hartritmestoornissen vrij veel voorkomen deelt hij deze informatie graag met ons, beschrijft hij intervaltrainingen in dat licht en geeft een paar voorbeelden van intervaltrainingen die je zelf kan doen.
 
BelangrijkVoorop staat dat je bij hartritmestoornissen altijd je cardioloog betrekt bij je hardlopen en dus ook bij je wens om intervallen te gaan trainen.
 
Wat is een intervaltraining?
Een intervaltraining kenmerkt zich door de pauzes tijdens de training. De lengte van de afstanden, de intensiteit en de pauzes zijn afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken. Zo zijn bijvoorbeeld trainingen met lange pauzes meer op snelheid gericht en met korte pauzes op hardheid bij het lopen bij onvolledig herstel. Daar valt enorm in te variëren en dat doen trainers voor de afwisseling en/of voor de prestatieverbetering. 
 
 
 
Voorbeeld van eenvoudige intervaltrainingen Op de baan uitvoerbaar: 5x (400 en 500)meter hardlopen met telkens 100 meter pauze daartussen.
Op de weg kan je kiezen voor 5x (2'30" en 3") hardlopen met 1'30" pauze. Een andere mogelijkheid is om 6-10 keer zo lang hard te lopen tot je redelijk diep gaat. Bij Paul is dat tot 85% van zijn maximale hartslag maar dat is voor iedereen anders. Bespreek dit met je cardioloog. Daarna pauzeren tot je hartslag weer terug is op 70-80% van wat die op het hoogste niveau was. Let er wel op dat je van te voren goed warm loopt, rekt en inloopoefeningen doet. Achteraf uitlopen en rekken. Drink voldoende.
 
Nieuws Overzicht